
Grønt lys for hæren
Bolivias president Rodrígo Paz har lagt til rette for å innføre unntakstilstand for å knuse den omfattende protestbevegelsen som har lammet landet ved å beleire hovedstaden La Paz. Det er opprettet over hundre veisperringer over hele landet. Restriksjonene for å innføre unntakstilstand i den gamle loven er strøket, og nasjonalforsamlinga har gitt Paz retten til å sette inn militæret mot demonstrantene som i flere sammenstøt har tvunget politi til retrett med uforrettet sak i hva som på folkemunne kalles “maurenes krig”.
Situasjonen begynner å bli prekær i iskalde La Paz som ikke får inn varer til hovedstaden. USA har skjerpet anklagene om at protestene er “et statskupp” og dekker seg “Shield of the Americas” (“Amerikas skjold”) for å kunne gripe inn militært. President Paz som sliter politisk, peker fingeren mot den tidligere presidenten Evo Morales som opprørslederen. Morales er igjen truet på livet og viser til USAs kidnapping av Venezuelas president Nicolás Maduro.
Bolivia utgjør det tredje hjørnet i USAs “litiumtrekant”, og Paz er villig til å åpne landet for USAs tekgiganter og vrake tidligere inngått kinesiske kontrakter. Paz plasserer dermed Bolivia midt i USAs nye nasjonale sikkerhetsstrategi (NSS) som ble lagt fram i desember og blir kalt “Donroe-doktrinen”.
