
Tjue år etter “the good ol’ IRA”
Nord-Irland har vært gjennom en ny sesong av sekteriske parader hvor unionistene feirer King Bill av Oranien og seieren over de irske katolikkene. Oransjemarsjene har igjen vist hvor politiet i Nord-Irland står, og nå danner det seg nye svarte skyer når tidligere lojalistiske terrorister og britiske agenter menger seg med høyreekstremister og innvandrerfiendtlige rasister på begge sider av grensa.
Utnevnelsen av et nytt politiombud i nord og leder for den britiske regjeringas “sannhetskommisjon”, begge med bakgrunn i det nordirske politiets “våte avdeling”, viser hvor okkupert Nord-Irland fortsatt er og hvordan det britiske sikkerhetsapparatet forsøker å legge lokk på etterforskninga av det utstrakte samarbeidet mellom britisk etterretning, Special Branch og nordirsk politi og lojalistiske terrorgrupper.
I disse dager er det tjue år siden IRA ga fra seg sine våpen og oppløste sine brigader etter åtte års våpenhvile. Tidligere Sinn Féin Gerry Adams har i den anledninga avlevert sin historiske vurdering.
Fortsett å lese «“Politiokkupasjonen” fortsetter i Nord-Irland»







